za. jun 25th, 2022

Plotselinge en snelle groei lijkt misschien de droom van elke ondernemer, maar is dit wel iets wat je moet willen? Stel je eens voor dat je groeiende onderneming ineens 10 keer zoveel klanten krijgt. Wat zou dat betekenen voor je organisatie? Waar gaat op dat moment je focus naartoe? Hoe verdeel je je aandacht? En hoe kun je je op zo’n sterke groei voorbereiden? Wij geven je een aantal belangrijke punten waar je op kunt letten.

Wees kritisch tijdens het aannemen van nieuw personeel

Als je bedrijf snel groeit is je eerste gedachte ongetwijfeld: personeel gezocht met spoed! En dan begrijpen we heel goed. Want meerdere handen maken lichter werk, toch? We snappen deze gedachtegang, maar adviseren wel om te voorkomen dat je onder hoge tijdsdruk mensen aanneemt die onvoldoende gescreend zijn. Misschien laat je je in deze positie ook te veel leiden door intuïtie en vergeet je dat iemands werkervaring ook een belangrijke rol speelt. 

Je kunt het inhuren van extra personeel tijdelijk uitbesteden aan een uitzendbureau of detacheringsbureau. Het risico is echter wel dat je het zicht verliest op ‘jullie type’ mens dat wordt aangenomen. Dit kan als belangrijk gevolg hebben dat de bedrijfscultuur verandert. Overigens is het vinden van goede mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Door de ongekende groei van de Nederlandse economie, is het aantal werklozen is gedaald onder de ‘magische grens’ van een half miljoen. Ondanks dat er momenteel weinig werkzoekende zijn om uit te kiezen terwijl er wel in grote mate personeel gezocht wordt, is het voor de lange termijn doelen van jouw organisatie toch van groot belang dat je strikt blijft op de werving van nieuw personeel. Je bent niet voor niets zo snel gegroeid, luister goed naar je huidige personeel. 

Zorg dat je goed op je cashflow let

De cashflow is een belangrijk struikelblok bij een groeiende onderneming. Op zo’n moment staat er binnen een bedrijf te veel geld uit om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen. Zorg ervoor daarom voor dat je debiteurenbeheer op orde is. Maak hierover goede afspraken met afnemers, al tijdens het verkoopproces. Ook is een liquiditeitsprognose handig. Bedenk daarbij wat de ontvangsten en betalingen van je bedrijf in een bepaalde periode zijn. Wanneer maak je welke kosten en wanneer betalen je debiteuren? Door het verkregen inzicht kan beter worden getimed wanneer je grote aankopen of investeringen gaat doen. Om je liquiditeit beter te beheersen kun je ook denken aan leasing (financiering van bedrijfsmiddelen zoals bedrijfsauto’s of ICT-apparatuur) of factoring (debiteurenfinanciering).

Pak je rust

Onze laatste tip is om goed aan jezelf (en je werknemers) te blijven denken. Want hoe heerlijk het ook is als de zaken goed gaan, is het belangrijk dat je jezelf niet voorbij loopt. Daar is niemand bij gebaat, de onderneming niet en jij zelf al helemaal niet. Probeer daarom, hoe moeilijk dat ook is, af en toe niks te doen. Ga eens in alle rust nadenken over wat jouw ambities zijn met jouw groeiende onderneming. Want als iets een snelle groei kan remmen, dan is het wel een succesvolle ondernemer die plotseling kampt met een burn-out.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.