Een merknaam geeft een identiteit aan jouw bedrijf en helpt jou te onderscheiden van andere spelers op de markt. Maar maakt het net zo veel uit om zoveel belang te hechten aan het bedenken van een unieke naam voor jouw merk? Zodat je weet dat de naam van jouw bedrijf een monumentale rol speelt in de manier waarop je het merk verder wilt vormgeven. Simpel gezegd, het kan jouw bedrijf maken of breken en daarom kan het niet worden uitgekozen uit honderden verschillende namen die jij tegenkomt. Jouw merknaam is jouw verhaal. Het geeft aan waar je in de markt voor staat. Het geeft jouw producten of diensten een beeld. Het brengt jouw bedrijfsethiek, waarden en doelen over. In zekere zin vertelt het de klanten ook hoe je over hen denkt en welke waarde jij hen kunt bieden.
Er was eens een bedrijf
Zoals we al eerder zei, is de naam van jouw merk het verhaal van jouw bedrijf. Het vat alles samen waar een bedrijf over gaat. Dus het bedenken van een louter eigenzinnige naam doet het niet allemaal. Welnu, er zijn nogal wat factoren waarmee rekening moet worden gehouden om een perfecte merknaam te maken. Het simpelweg bedenken van opties van bovenaf helpt niet. De naam die jij selecteert, moet duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat. Het moet zichzelf rechtvaardigen en in lijn zijn met wat je jouw klanten te bieden hebt, wat jij belooft en hoe je op hen kunt inspelen. Maar tegelijkertijd moet de naam van het merk voor zichzelf spreken. Naarmate de jaren is het tevens verstandig om een origineel zakelijk cadeau te ontwerpen dat bij jouw merknaam past. Dit kun je afgeven aan jouw huidige klanten als bedankje, voor de lange samenwerking bijvoorbeeld. Het wordt altijd positief gezien en hierdoor bouw je een zakelijke relatie.
Unieke kijk op de branche
In een bepaalde branche zullen er veel bedrijven zoals die van jou zijn, die sneller grip krijgen dan jij. Dit betekent dat veel andere bedrijven soortgelijke voorzieningen bieden als het jouwe. Wat zorgt er dan voor dat klanten jou verkiezen boven anderen? Het is het karakter van het bedrijf, het merk dat je bent, dat wordt weerspiegeld in de naam. Aan jouw merknaam worden direct meningen, kwaliteiten en waarden verbonden. Om te controleren of je daadwerkelijk een unieke merknaam hebt bedacht, kun je gebruik maken van een merknaam check