do. mei 19th, 2022
Direct marketing: zo pak je het aan

Direct marketing wordt ook wel direct response, dialoogmarketing of push marketing genoemd en draait om direct contact met (potentiële) klanten. Dit kan bijvoorbeeld per mail, post, telefoon of via social media. Als je Direct marketing nog breder trekt zou hier zelfs zoekmachine adverteren of adverteren in tijdschriften onder vallen. Een groot voordeel van direct marketing is dat de koppeling tussen de reacties en de marketingactiviteiten goed meetbaar is. Maar hoe pak je dit aan?

Aan contactgegevens komen

Een cruciale stap is om aan contactgegevens te komen. Dit kan een enorme uitdaging zijn als je deze allemaal zelf moet gaan achterhalen. Gelukkig zijn er bedrijven met adressenbestanden die toegang bieden tot verschillende databases vol met zakelijke adressen en contactgegevens. Het enige wat jij hoeft te doen is je doelgroep goed in kaart hebben en een bedrijf als B2B adressen kan je helpen aan alle contactgegevens van personen die binnen jouw doelgroep vallen. Dit kan voor doelgroepen in zowel binnen- als buitenland.

Bepaal je doelgroep

Voordat je naar een bedrijf stapt voor contactgegevens moet je een goed beeld hebben van je doelgroep. Een goede eerste stap om dit in kaart te brengen is door te kijken naar de klanten die je al hebt. Dit kun je doen door je klantenbestand te bekijken, updaten en te verrijken. Om een goed beeld te krijgen van je klanten moet je goed up-to-date blijven van wie je klanten nu zijn. Probeer dit klantenbestand te verrijken. Hoe meer informatie je hebt over je huidige klanten hoe duidelijker het beeld wordt wat je van je doelgroep kan schetsen.

Heb je verhaal klaar

Het klinkt misschien vanzelfsprekend. Maar zorg dat je een goed verhaal klaar hebt vóórdat je een potentiële klant benaderd. Houd bij het voorbereiden van je verhaal alles in je achterhoofd wat je hebt geleerd over de doelgroep en maak hier gebruik van.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.