di. okt 26th, 2021

Dat is de vraag die veel ondernemers zich met regelmaat stellen. Hoe kan ik mijn doelgroep bereiken. Zeker de nieuwe start-ups hebben hier nog wel eens moeite mee. Hierdoor zien we dat met regelmaat deze opgestarte organisaties na een jaar op de fles gaan. Dit is enorm zonde. Niet alleen valt er een droom van (jonge) ondernemers in duigen. Vaak gaan er ook goede en innovatieve ideeën verloren die daadwerkelijk iets bijdragen aan de maatschappij. Daarom hebben we een aantal zaken op een rijtje gezet die kunnen helpen bij het vinden van de juiste doelgroep.

Platform gereed maken!

Bijna alles gaat tegenwoordig via het internet. Een goed ingerichte website is daarom op voorhand belangrijk. Niet alleen voor bezoekers die ‘per ongeluk’ op de website terecht komen, maar later als je de doelgroep bereikt hebt zodat ze de juiste informatie over jouw organisatie kunnen lezen. Het nadeel van online is dat mensen wel snel afhaken hedendaags. Daarom moet binnen een paar tellen duidelijk zijn op de website waar jouw website aan voldoet. Daarnaast moet het ook triggeren om door te lezen of om contact op te nemen. Zorg dus dat jouw informatiekanaal goed staat.

Online op pad gaan!

Naast een goed eigen platform hebben, zijn er duizenden andere mogelijkheden om de doelgroep te benaderen. Dit kan onder andere door op social media te adverteren aangezien social media steeds belangrijker wordt in ons dagelijks leven. Al in deze methode zeker niet voor iedere doelgroep geschikt. Ook het schrijven van gastblogs op websites waar jouw doelgroep komt kan heel relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een VT-wonen wat een autoriteit is op het gebied van huisinrichting etc.

Direct marketing

Een andere mogelijkheid is het benaderen van de doelgroep middels direct marketing. Hierbij benader je de doelgroep met een persoonlijke boodschap. Dit kan zowel via de mail en post als een telefonisch gesprek of een één-op-één gesprek. Om direct marketing te kunnen bedrijven heb je wel een adressenbestand nodig waarin je de juiste informatie hebt. Als start-up heb je deze vaak nog niet verzameld (inschrijvingen nieuwsbrieven etc.). Daarom zijn er partijen die een database aan kunnen leveren. Helemaal gefilterd op jouw specifieke doelgroep zodat je daadwerkelijk de juiste mensen aanschrijft.
Door samen te werken met de leverancier van zulke bestanden, voldoe je ook ten alle tijden aan de privacywetgeving. Hiermee voorkom je lastige en langdurige problemen die zelfs tot rechtzaken en flinke boetes kunnen leiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *