wo. mei 31st, 2023

De regels omtrent telemarketing zijn sinds 1 juli 2021 behoorlijk veranderd. Op deze datum ging namelijk de gewijzigde Telecommunicatiewet van kracht. Voor 1 juli diende je slechts rekening te houden met het Bel-me-niet Register maar dit is komen te vervallen met de komst van een opt-out-systeem voor telemarketing. De gewijzigde Telecommunicatiewet bepaalt dat telemarketing alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming (opt-in) voor hebben gegeven of waar al je als organisatie al een klantrelatie mee hebt. Het telefoongesprek dient wel vanuit dezelfde juridische entiteit gevoerd te worden en het moet eigen en gelijksoortige producten of diensten betreffen die logischerwijs tot het aanbod van het bedrijf horen.

De gewijzigde Telecommunicatiewet

Natuurlijke personen waar je in geval van B2B telemarketing een opt-in van nodig hebt, zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Het maakt hierbij niet uit of de ongevraagde communicatie een commercieel, ideëel of charitatief doel heeft. Rechtspersonen mag je ook zonder opt-in telefonisch blijven benaderen. Daarnaast zijn servicecalls altijd toegestaan. Een servicecall is telefonisch contact dat informerend en relevant voor diegene die je belt en waarbij geen aanprijzing wordt gedaan voor producten of diensten.

De regels voor telemarketing op een rij

Organisaties die telemarketing inzetten, dienen zich dus aan een aantal regels houden. In ieder geval aan de regels volgens de Telecommunicatiewet. Zo is telemarketing alleen toegestaan wanneer met een herkenbaar (dus niet anoniem) nummer wordt gebeld. Maar om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen, hebben telemarketingbedrijven zelf ook regels opgesteld in de zogeheten Code Telemarketing. Zo moeten organisaties die telemarketing inzetten, direct je telefoonnummer verwijderen als je aangeeft dat je niet meer telefonisch benadert wenst te worden. In de Code telemarketing wordt ook gesteld dat je vooraf dient aan te geven hoe lang het gesprek ongeveer duurt en wat de reden is dat je belt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *